Kedilerde Astım Ve Bronşit

Kedim öksürmeye başladı. Tüy yumağı atmaya çalıştığını sanıyordum. Veteriner hekimim kedi astımı ve bronşit teşhisi koydu. Bu durum nedir? Pek çok kedi sahibinin kedisinin tüy yumağı atması olarak sandığı durum aslında kedi astımıdır. Kedi astımı, çok sayıda kediyi etkiler ve genellikle bronşit ile ilişkilendirilir. Astım, teknik olarak, aşağıdakiler dahil çeşitli fizyolojik etkilerle ilişkili solunum yollarının akut veya kronik bir yangısıdır: - Çeşitli zararlı uyaranlara karşı yanıt verme - Havayollarının daralması - Hava yollarında yangı hücrelerin varlığı Kedi bronşiti terimi, alt solunum yolundaki iltihaplanmadan kaynaklanan öksürük ve / veya hırıltıyı tanımlar. Astım ve bronşit tipik olarak aynı sendromun iki parçası olarak kabul edilir. Bu sendrom aynı zamanda kronik obstrüktif akciğer hastalığı (KOAH) olarak da adlandırılabilir. Kedinin hava yolları belirli uyaranlara duyarlıysa, bu ajanlara maruz kalmak iltihaplı bir tepkiye neden olabilir. Bronşiyal spazmlar, artan mukus üretimi ve solunum yollarında olası mukus birikimi oluşturlar. Mukusun bronşlardan temizlenememesi hava yolu tıkanmasına neden olabilir ve kediyi ikincil solunum yolu enfeksiyonlarına duyarlı hale getirebilir. Kronik hava yolu tıkanıklığı, havayı alveoller adı verilen küçük akciğer geçişlerinde hapsederek aşırı şişmeye ve akciğer hasarına yol açabilir. Nefes almada güçlük, nefes darlığı ve ağız açık nefes alma, öksürük ve solunum sıkıntısı, kedi astımı ve bronşitin en yaygın belirtileridir. Kedilerde nispeten az öksürük nedeni olduğu için öksürük önemli bir bulgudur. Öksüren kediler boynu uzatılmış bir çömelme pozisyonu alırlar. Bu kediler ayrıca genellikle hırıltı çıkarırlar genelde bu ses hasta sahipleri tarafından fark edilebilir. Bazı kedilerin astım olma olasılığı daha mı yüksektir? Astım ve bronşit en yaygın olarak iki ila sekiz yaş arası kedilerde görülür ve Siyam kedilerinin bu hastalık sendromunu geliştirme riski daha yüksek olduğu görünmektedir. Aşırı kilolu ve obez kediler de kronik solunum yolu hastalığı geliştirme riski daha yüksektir. Kedi astımı ve bronşite ne sebep olur? Kedi astımı ve bronşit ile ilişkili yangının gerçek nedeni bilinmemektedir. Yangıyı artıran ve astım ve bronşit belirtilerine neden olan tetikleyicileri olarak şunları sayabiliriz: - Kedi kumundan gelen toz - Kedinin bulunduğu ortamda sigara içilmesi - Parfüm - Saç spreyi - Halı temizleyicileri - Oda spreyleri - Kokulu çamaşır deterjanı ve / veya kumaş yumuşatıcılar - Küf - Uçucu yağ difüzörleri - Toz akarları Kedi astım ve bronşit belirtileri nelerdir? Astımın erken evrelerinde ana belirti kronik öksürük veya bir aydan uzun süren öksürüktür. Öksürük genellikle 'kuru' veya serttir ve öksürükten sonra öğürme yaygındır. Bazı kediler öğürmeden sonra köpük çıkarırlar. Hastalık ilerledikçe, kedide halsizlik ve nefes almakta güçlük gözlenebilir. Nefes almak gürültülü, hırıltılı hale gelebilir. İlerlemiş vakalarda, diş etlerinde, dudaklarda ve pati altlarında oksijen eksikliğinden dolayı mavimsi bir renk belirebilir. Astımı veya kronik bronşiti olan kedilerin nadiren ateşi vardır ve genellikle iştahları normal kalır. Astım kediyi enfeksiyonlara duyarlı hale getirdiğinden ateşte görülebilir. Kedi astımı nasıl teşhis edilir? Kedilerde astım ve bronşit teşhisi, solunum bulgularına neden olan diğer hastalıklardan ayrılmalıdır. Bu hastalıklar arasında enfeksiyözpnömoni (mantar, bakteriyel, parazitik kökenli), kedi kalp kurdu hastalığı, akciğer parazitleri ve akciğer kanseri (ya birincil akciğer tümörü ya da vücudun başka yerlerinden akciğerlere sıçramış tümörler). Teşhis testleri tam kan sayımı (hemogram ), kan biyokimya analizleri, dışkı muayenesi ve idrar tahlili içerecektir. Bu testler, kedinin genel sağlığını değerlendir ve altta yatan nedene dair ipuçları sağlayabilir. Bir tür beyaz kan hücresi olan eozinofil, genellikle alerjik olaylar veya parazitik hastalıklarla ilişkilidir ve varlığı, astımın kesin teşhisini destekler. Bazı etkilenen hastalarda yüksek kan proteinleri de ortaya çıkar. Bu testlerden hangilerinin yapılıp yapılmayacağına veteriner hekim hastanın aşı durumu, beslenme, dışarı ile ilişki ve muayene ilgili bulgulara bakarak karar verir. Kan testlerinin bir diğer faydası da tedavi aşamasında doğru ve zararsız ilaçların seçilmesine imkan vermesidir. Veteriner hekim ayrıca şu testleri de isteyebilir: - Kalp kurdu testi. Bu bir kan testidir ve her öksüren kedide yapılmalıdır. Bu test genellikle kedi lösemi (FeLV) ve kedi immün yetmezlik virüsü (FIV) testleri ile birlikte gerçekleştirilen kombine test kitleri şeklindedir. Bu testler, kedinin genel sağlığını belirlemede yardımcı olur. - Torasik radyografi (göğüs röntgeni). Astım ve bronşitli kedilerde akciğer grafilerinde görülen bazı karakteristik değişiklikler vardır. Radyografiler diğer akciğer ve kalp hastalıklarının elenmesine yardımcı olabilir. Örneğin, kedi kalp kurdu hastalığı ve akciğer kurdu, radyografilerde görülebilen spesifik düşündürücü lezyonlar yaratır. - Sitoloji ve / veya kültür ile bronkoskopi. Bronkoskopi, tipik olarak bir uzman tarafından gerçekleştirilen bir prosedürdür ve anestezi uygulanmış bir kedinin hava yollarını küçük bir fiber optik kamera ile görüntülenmesidir. Bronşları kaplayan mukus ve hücre örnekleri, mikroskop altında inceleme ve kültür için alınabilir. - Trakeal lavaj. Evcil hayvan genellikle sedasyon veya anestezi altına alınır ve incelenen alana ince, esnek, steril bir kateteryerleştirilir. Az miktarda steril sıvı, bölgeye kuvvetli bir şekilde boşaltılır ve ardından derhal geri çekilir. Geri kazanılan sıvı, mukus ve mikroorganizmalar için kültürlenebilen ve mikroskop altında incelenebilen hücreleri içerir. Çoğu durumda, eksiksiz ve kapsamlı bir teşhis çalışmasına rağmen, altta yatan neden belirlenemez. Altta yatan neden belirlenmediğinde bile, birçok kedi tıbbi tedavi ile makul bir yaşam kalitesi elde edebilir. Astım nasıl tedavi edilir? Astım ve bronşitli kedilerin çoğu ayaktan tedavi edilir. Kedi ciddi solunum sıkıntısı yaşıyorsa, durumu stabilize etmek için oksijen tedavisi ve / veya intravenöz ilaç tedavisi için hastaneye yatırılması gerekebilir. Kedi astımı ve bronşitinin başarılı yönetimi tipik olarak aşağıdakilerin bazı kombinasyonlarını içerir: - Tetikleyicilerden kaçınmak. Kedilerde solunum problemlerini ağırlaştıran herhangi bir tetikleyiciden kaçınılmalıdır. Bu, farklı marka kedi kumu denemek, evdeki sigara dumanını ortadan kaldırmak, toz oluşumunu en aza indirmek ve hava filtreleri / temizleyiciler kullanmak anlamına gelir. Durumu kötüleştirebilecek çevresel faktörlere çok dikkat etmek önemlidir. - Vücut durumunu normalleştirin. Aşırı kilolu veya obez olmak, kedi astımı ve bronşite katkıda bulunabilecek sistemik iltihaplanmaya neden olur ve ayrıca kalp ve akciğerler üzerindeki iş yükünü artırır. Vücut kondisyonunu normalleştirmek başarı bir tedavi için çok önemlidir. - Bronkodilatörler. Bronkodilatörler (bronş açıcılar) hava yollarını açmak için kullanılır ve havanın akciğerlere daha rahat bir şekilde girip çıkmasını sağlar. Bronş açıcılar veteriner hekimin uygun gördüğü şekilde nebul (özel bir cihazla buharlaştırılarak ) veya hap olarak kullanılırlar. Bronş açıcıların etkili olabilmesi için, veteriner hekiminizin talimatına göre uygunı bir şekilde kullanılmaları gerekir. - Kortikosteroidler. Kortikosteroidlerin güçlü antienflamatuvar (yangı/iltihapgiderici) etkileri vardır ve astım ve bronşit gibi solunum sıkıntısı yaşayan kedilere rahatlama sağlayabilir. Bir kedi, birkaç haftadan birkaç aya kadar semptomları hafifletme yeteneğine sahip uzun etkili kortikosteroid enjeksiyonu alabilir. Daha yaygın olarak, steroidin akciğerler üzerindeki etkilerini sınırlamaya ve olumsuz yan etkileri en aza indirmeye çalışmak için bir kediye gibi solunan (nebul) bir kortikosteroidle birlikte kısa süreli oral kortikosteroidler reçete edilebilir. Bu ilaçların hangilerinin uygulanacağına veteriner hekim hastanın durumuna bakarak karar verecektir. Bu ilaçları reçete ve doze etmeden önce veteriner hekim hastanın karaciğer enzim değerlerini görmek isteyebilir. Kedimin astım ve bronşiti tedavi edilecek mi? Kedi astımı ve bronşiti olan kediler asıl etkenin bulunmasıyla kesin olarak tedavi edilirler. Ama astımın nedeni kesin olarak tespit etmek herzaman mümkün değildir. Tedavinin amacı atakların şiddetini ve sıklığını azaltmak ve genel yaşam kalitesini iyileştirmektir. Kedi astımı ve bronşiti olan çoğu kedi çok dolu ve aktif bir hayat yaşayabilir.
Kedilerde Astım Ve Bronşit
PETHOME VETERİNER KLİNİĞİ Yeşilova Mah. 1.Değer Sk. No: 2 Küçükçekmece - İstanbul (E5 Üzeri, Florya Metrobüs Durağı Yanı, Koru Florya Karşısı) Gsm: 0536 826 44 15 E-posta: bilgi@pethomeveteriner.com Web: www.pethomeveteriner.com